اخبار برگزیده

اصطلاحات رایج در سئو:

SEO:

search engine optimization بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو ، سئوی سایت است. 


HEO:

Human Experience Optimization  بهینه سازی سایت برای کاربر را می گویند یعنی ظاهر سایت شما برای کاربر مناسب باشد و دچار سردرگمی نشود. در سال 2017 سئوی معنایی بوجود آمده است، یعنی گوگل درباره سئوی معنایی صحبت می کندو به دنبال مفهوم می گردد ،گوگل ربات هایش را طوری تربیت می کند که مفهوم را از دید یک کاربر درک کند یعنی اگر سایت شما از دید یک کاربر بهینه باشد از دید گوگل نیز بهینه است.  اگر در سایت خود عو ظاهر قشنگی داشته باشید و هم چنین بهHEO اهمیت زیادی داده باشید باعث می شود که کاربر در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری در سایت بماند. خیلی مهمه که سایت شما برای یک انسان بهینه سازی شده باشد.


SMO:

Social Media Optimization بهینه سازی سایت از طریق شبکه های اجتماعی SMO است. به این معنی که شما شبکه های اجتماعی خودتان را ایجاد کنید از رابطه ها و  سیگنال های مناسب استفاده کنید و سعی کنید معروف شوید.  زمانی که می گوییم در در سئوی سایت سوشیال مارکتینگ اهمیت بالایی دارد منظور همان سوشیال سیگنال است. 


سئو


 


Social Signal:

به سیگنال های شبکه های اجتماعی می گویند ، به این معنی که گوگل بررسی می کند به عنوان مثال یک وب سایتی در سوشیال فیسبوک چند تالایک و کامنت دارد و چند پاسخ دریافت کرده است نه اینکه چند تا Friend دارد. این به طور مختصر سوشیال سیگنال است که به صورت دستی هم قابل اجرا می باشد.


SEM:

Search Engine Marketing   بازاریابی از طریق بستر موتور های جستجوگر می باشد که می توان برای درک بهتر گفت سئو و تبلیغات Google Adwords  بخشی از SEM هستند. 


بهینه سازی سایت در شبکه های اجتماعی 

بهینه سازی سایت در گوگل

بهینه سازی سایت در تبلیغات و مارکتینگ از طریق Google Adwords

 


SMM:

Social Media Marketing  بازاریابی و مارکتینگ در شبکه های اجتماعی است ، تمامی فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی خود انجام می دهید که باعث بیشتر دیده شدن و جذب کاربر می شود SSM میده میشود. تبلیغاتی مانند فیسبوک ، توییتر ، لینکدین و یوتیوب. 


PPC:

Pay Per Click پرداخت به ازای هر کلیک  PPC  است ، در واقع نوعی تبلیغات است که پرداخت بر اساس مدت زمان تبلیغ  مشخص نمی شود و بازه زمانی که تبلیغ شما وجود دارد می تواند نامحدود باشد. شما بابت  هر کلیکی که کاربر روی تبلیغ شما می کند هزینه پرداخت می کنید. نمونه های ایرانی تبلیغات کلیکی صباویژن و کلیک یاب هستند که شما به ازای هر کلیک پول پرداخت می کنید و قوی ترین تبلیغات کلیکی در دنیا سایت Adwords است که برای گوگل کار میکند.


SERP:

Search Engine Result Page صفحه ای که به عنوان نتیجه ی جستجو در گوگل مشاهده می کنید. به طور کلی م


سئو


UI:

User Interface  ظاهری از سایت که کاربر با آن در ارتباط است. ترجیحا ظاهری زیبا و قابل فهم تا کاربر به راحتی به تمام نقاط سایت دسترسی داشته باشد سمتی که کاربر با آن در ارتباط است 


UX :

User Experience به تجربه ای که کاربر در وب سایت شماب می کند UX می گویند. اگر برای روشن شدن این موضوع بخواهیم مثال واضح تری بیان کنیم می توانیم سایت دیجی کالا را مثال بزنیم. حس خوبی که شما در سایت دیجی کالا دارید و اینکه می توانید به راحتی خرید کنید نمونه ای واضح از این تجربه ی کاربر می باشد.


Landing Page:

لندینگ پیج صفحه ای است که ما آن را آماده و طراحی میکنیم تا بعد از آنکه سایت را سئو کردیم کاربر وارد آن صفحه یا همان لندینگ پیج ما شود. اگر به صورت حرفه بخواهیم یک سایت را سئو کنیم برای هر کلمه یک صفحه لندینگ ایجاد می کنیم. از صفحات لندینگ برای تبلیغات هم استفاده می شود مثلا گاهی نیاز است یک صفحه لندینگ ایجاد کرده و روی آن تبلیغات گوگل را فعال کنیم.


Keyword :

کلماتی هستند که برای سئوی وب سایت روی آن کلمات خاص انتخاب می شوند. به عنوان مثال می توان گفت همان کلماتی هستند که دوست دارید زمانی که جستجو می شوند سایت شما در صفحه اول نتایج ظاهر شود. لازم به ذکر است این کلمات در صورتی می توانند مفید باشند که با تحلیل و بررسی و متناسب با حوزه فعالیت شما انتخاب شده باشند.


On Page Seo:

مجموعی از عملیاتی که برای سئوی سایت روی سایت و داخل سایت انجام میشود مانند: تولید محتوا ، لینک سازی های داخلی، فعالیت های گوناگون در سایت می باشد.


Off Page Seo :

مجموعی از عملیاتی که برای سئوی سایت خارج از سایت انجام میشود مانند: لینک بیلدینگ و سوشیال سیگنال ها می باشد.


Heading Tag: 

تگ های تیتر هستند. که از h1 تا h6 را تگ هدینگ می نامند. ابتدا تگ h1 حائز اهمیت می باشد و پس از آن دومین تگ هدینگ که ربات های گوگل می خوانند تگ h2 است وبه همین ترتیب تا h6 ادامه دارد. تگ های هدینگ خوانایی صفحات را زیاد می کند. لازم به ذکر است کاربر ها نیز مانند ربات های گوگل ابتدا تگ های هدینگ را می خوانند و اگر عنوان های جذابی داشت به خواندن ادامه ی مقاله می پردازند و این موضوع در ux خوب سایت تاثیر فوق العاده ای دارد.


Responsive Design :

سایت های هستن که در هرسایزی از موبایل یا تبلت و کامپیوتر متعادل هستند و تغییری در ظاهر آنها ایجاد نمیشود. شما نمی توانید در یک سایت ریسپانسیو زوم کنیدو هیچ بهم ریختگی در تصاویر نخواهید داشت. این مورد در سئو اهمیت بالایی دارد.


سئو


Backlink :

لینک هایی هستند که شما برای وب سایت خود تهیه می کنید و به شما کمک می کند از دید گوگل محبوب تر شوید. می توانید این لینک هارا در سایت ها  و وبلاگ و انجمن های مختلف ایجاد نمائید.


Penalti :

زمانی که قوانینی که گوگل در نظر گرفته است را رعایت نکنید و ازدید گوگل اسپم شناخته شوید گوگل ، وب سایت شمارا به طور کامل روی یک کلمه خاص از 10 صفحه و یا حتی از کل نتایج سایت خارج خواهد شد که به این عمل از سمت گوگل پنالتی می گویند.


سئو

در سال 2017 این قانون اضافه شده اس که فقط روی یک کلمه خاص از 10 صفحه اول خارج می شوید ولی ممکن  است روی کلمات دیگر در جایگاه خود باقی بمانید.


پنالتی یعنی گوگل وب سایت شما را روی یک کلمه خاص به طور کل از صفحه ی نتایج خارج کند.  در سال های گذشته اگر پنالتی می شدید کل کلمات و سایت از نتایج خارج می شد اما در سال 2017 این قانون برداشته شد و فقط روی یک کلمه خاص اعمال میشود.


Reffering Domain :

تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند، برای درک بهتر موضوع به این مثال توجه کنید: زمانی که لینک مورد نظرتان را در تمام صفحات یک وب سایت قرار دهید تنها یک Reffering Domain ایجاد کرده اید. 


OBL :

Out Bound Link به حجم و تعداد لینک های خروجی یک سایت می گویند که کاملا باتوجه به قدمت یک سایت و تعداد محتوای یک سایت قابل تغییر است.


Internal Link :

لینک های داخلی سایت است.لینک دهی های داخلی سایت را شامل میشود. به عنوان مثال از مقاله ای که درباره ی بهینه سازی سایت نوشته شده است به صفحه ای که میخواهید روی آن سئو انجام شود لینک کنید و لینک سازی هایتان را طبق همین روال انجام دهید.


External Link :

لینک های خارجی سایت می باشد یعنی لینک هایی که از خارج از وب سایت شما به سایت شما داده شده است .


Anchor Text :

به تیتر لینک می گویند که مهم ترین بخش در لینکی هست که به وب سایت شما داده می شود. همان قسمت از متن است که آن را به صفحه هدف لینک می کنیم و با این کار به ربات های گوگل می گوئیم که این کلمه مربوط همان صفحه هدف است در لینک سازی داخلی و خارجی با استفاده از Anchor Text تعیین می کنیم صفحه مقصد در چه زمینه ای فعال است  وهمین موضوع اگر به طور صحیح انجام شود باعث افزایش رتبه صفحه مقصد خواهد شد.


سئو


 


Meta Tag :

به تگ های متا گفته می شود. به عنوان مثال : کلمات کلیدی که برای هرمطلب قرار می دهید،متا تگ ها، هدینگ تگ ها ، تگ های h1 تا h6 که در مطالب از آنها استفاده می شود.


Impression:

میزان دیده شدن و جستجو در دنیای اینترنت می باشد که می توانید آماره دقیقی در وب مستر تولز از آن مشاهده کنید. به عنوان مثال زمانی که میخواهید بدانید یک کلمه کلیدی چقدر بازدید و جستجوی ماهیانه دارد باید  Impressin آن کلمه کلیدی را بررسی کنید.


Hit: 

به معنی تعداد در خواست Request که در یک صفحه رخ می دهد: برای درک کامل این موضوع به این مثال توجه کنید: یک صفحه ای که یک تیتر ، یک عو یک متن دارد دارای 3 هیت می باشد.


Visitor:

بازدیدکننده یک سایت می باشد با یک مثال به توضیح بیشتر می پردازیم: زمانی که یک فرد با یک ip مشخص وارد وب سایت شود و چندین بار از سایت شما بازدید کند تنها یک بازدید کننده به حساب می آید و این موضوع به راحتی قابل تشخیص است.


Visit: 

بازدید از  هر صفحه می باشد و بازدید کنندگان با یک ip را از یکدیگر تفکیک نمی کند به عنوان مثال اگر فردی با یک ip دوبار وارد صفحه ای شود بازدید از آن صفحه دوبار به حساب می آید.


Link Bildiung :

به عملیات لینک سازی در سطح وب گفته می شود. که به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می شود. به عبارتی می توان گفت به روش ساخت بک لینک ، لینک بیلدینگ می گویند.


Content Marketing :

به بازاریابی محتوایی گفته می شود  یعنی از طریق تولیدمحتوای خوب و مفید بتوانید سئوی سایت خود را ارتقا دهید. بروز رسانی های سایت خود را جزو روال کار بدانید وبه طور مداوم در زمان های مشخص این کار را انجام دهید.


Wiki : 

سایت هایی که مرجع اطلاعات و آموزش هستند که مهم ترین آن ویکی پدیا می باشد  این گونه از وب سایت ها به دو صورت هستند : 


1.وب سایت های ویکی که مردم آنهارا ایجاد می کنند.

2.وب سایت های ویکی که مدیر دارند و مدیر سایت آنهارا ایجاد می کند.


Web2 :

سایت هایی که فقط از طریق مردم بروز رسانی می شود .در لینک سازی های خارجی اهمیت بالاتری دارد، از این سایت ها می توانید با روش هایی استفاده نمائید مانند انجمن و دایرکتوری ها.


HTML :

زبان نشانه گزاری سمت کاربرClient می باشد که از نظر برنامه نویسی زبان سطح پایینی می باشد.


HTTP :

Hyper Text Transfer Protocol همان بستری است که ما روی آن سایت را باز می کنیم. برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می شود به طور کلی می توان گفت انتقال اطلاعات بین سرور و کلاینت می باشد.


HTTPS :

همان HTTP است اما به حالت Secure شده است که گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که این موضوع به بهینه سازی سایت شما کمک می کند. لازم به ذکر است استفاده از آن سرعت سایت را پائین می آورد.


FTP :

File Transfer Protocol برای آپلود فایل ها در سمت سرور استفاده می شود و هیچ ارتباطی با سئو ندارد. نرم افزار های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که به عنوان مثال می توان به FileZilla اشاره کرد.


Server Side :

به عملیاتی که سمت سرور انجام میشود سرور ساید می گویند به عنوان مثال بخش  اطلاعات و فایل ها. ذخیره و هرگونه تغییرات در سمت سرور و داخل کد های سایت را نیز شامل می شود.


Client Side :

به عملیاتی که سمت کاربر انجام میشود کلاینت ساید می گویند به عنوان مثال کامپیوتر شما. 


Java Script :

یک زبان اسکریپت نویسی می باشد ، این زبان از پشتیبانی شده توسط تمامی مرورگر ها و سیستم عامل ها بوده است و بیشتر برای برنامه نویسی سمت کلاینت است. که زبان بسیار قوی است. لازم به ذکر است که زبان Java Script با زبان Java  هیچ ارتباطی ندارند.


Ajax :

تکنولوژی ارتباط بین کلاینت و سرور بدون Refresh صفحه می باشد به عنوان مثال: در برخی از سایت ها زمانی که میخواهیم در صفحه بدون بارگزاری مجدد Reload تغییرات را مشاهده کنیم از Ajax استفاده می کنیم.


CSS :

مخفف کلمه  Cascade Style Sheet به معنی کد هایی که ظاهر سایت را درست می کند. زبانی است برای تعریف داکیومنت هایی با زبان HTML .  این زبان به کد های HTML می گوید که چطور رفتار کند و هم  چنین به کمک CSS می توانیم سایت خود را User Friendly کنیم.تمامی فایل های CSS در یک بخش جدا در سایت شما Load میشود. کد های CSS به شما این امکان را می دهد تا قالب سایت خود را طراحی نمائید تمامی موارد ریسپانسیو سایت با CSS انجام میشود و از همین طریق نیز قابل تغییر است.


Tittle:

عنوان یک مطلب را tittle می گویند که مهم ترین بخش در سئوی آن مطلب به حساب می آید. در عنوان یک مطلب حتما باید کلمه ی کلیدی اصلی که میخواهیم روی آن سئو شویم را استفاده کنیم ،قطعا وجود کلمه کلیدی ما در عنوان مطلب تاثیر بسیار بالایی در سئوی سایت خواهد داشت.


Text To HTML Ratio :

نسبت متن به کد می باشد به عنوان مثال اگر دو پاراگراف در یک صفحه داریم عملا باید دو تگ p در قسمت کد ها قرار گرفته باشد. اگر یک حجم بالایی از کد ها باشد سایت به مشکل برمیخورد.


Meta Description:

تگ متایی که کاربر نمی بیند اما گوگل می بیند ودرسئو ی سایت هم تاثیر قابل توجهی دارد. برای درک بهتر می توان گفت: در نتایج جستجوی گوگل SERP توضیحی که زیر آدرس سایت نمایش داده می شود Meta Description است.


Meta Keyword:

متا کیوورد ها همان کلمات کلیدی هستند، کلمات کلیدی متا که در هر صفحه مشخص کننده کلمات کلیدی مربوط به آن صفحه می باشند،‌ برچسب ها ، متا تگ ها ،‌متا کیوورد ها همگی مانند هم هستند.


Keyword density: 

چگالی کلمه کلیدی می باشد که نسبت استفاده یک کلمه کلیدی در یک متن است ومیزان معینی هم ندارد.


Keyword Staffing:

میزان معینی ندارد اما اگر از حد استانداردی که در الگوریتم های گوگل تعریف شده است بیشتر باشد Keyword Staffing بوجود می آید. برای درک بهتر می توان گفت به تکرار یک کلمه به طور پیوسته و مصنوعی در یک متن keyword staffing  می گویند. 


Over Optimizition :

بهینه سازی بیش از اندازه ی یک سایت و یا یک کلمه مشخص را Over Optimizition  می گویند. برای درک بهتر دو مورد را که ممکن است گوگل به عنوان بهینه سازی بیش از اندازه شناسایی کند را مثال زده ایم:


اگر به مقدار زیادی Keyword Staffing کنید و یک کلمه رو به تعداد زیاد در یک صفحه خاص تکرار کنید، برای اینکه به گوگل بفهمانید این صفحه برای این کلمه سئو شده است.

تولید بیش از حد لینک برای یک کلمه خاص به صورت مصنوعی 

Crowler Robot Spider :

روبات های گوگل هستند که باتوجه به عادات شما در بروزرسانی سایت  ،به وب سایت شما سر می زنند.  به این معنی که اگر سایت خود را روزانه بروز می کنید این ربات ها به صورت روزانه به سایت شما سر می زنند و مطالب شما را میخوانند و یا اگر ماهیانه سایت شما بروز می شود این ربات ها به صورت ماهیانه به سایت شما سر میزنند. 


Follow Link:

به لینک هایی گفته می شود که قابلیت دنبال شدن و دیده شدن از طریق موتور های جستجو ، یا همان ربات های گوگل را دارد.


NoFollow Link :

لینک هایی که NoFollow هستند قابلیت دنبال شدن و دیده شدن توسط ربات های گوگل را ندارند.


Site Wide Link :

لینک هایی که در تمام صفحات سایت تکرار می شود. برای مثال می توان به هدر ها ، فوتر ها و سایت بار اشاره کرد که تاثیر خاصی در سئوی یک وب سایت نخواهند داشت.


Page Autority : 

اعتبار یک صفحه بر مبنای سئوی on page آن صفحه و لینک هایی که به آن صفحه داده شده است ،‌هم چنین حجم فعالیت در شبکه های اجتماعی و ... که به طور کلی می توان گفت سایت moz.com بیش از 200 معیار را برای Page Autority و Domain Autority در نظر می گیرد.


Page Rank :

رنک و یا امتیازی که گوگل در سال گذشته به سایت ها و صفحات سایت ها نسبت می داد،‌ که در حال حاضر یک سال است که متوقف شده است.


Domain Autority :

مجموع اعتبار پیج های هر وب سایت می باشد.


Site Map:

یک فایل XML که راه ارتباطی میان شما و گوگل می باشد. در واقع محتوایی را که در سایت خود دارید به صورت یک فایل XML به گوگل نمایش می دهد.


Cloacking:

به معنی این است که گوگل تصویری که از سایت شما می بیند با تصویری که کاربر از سایت شما می بیند متفاوت باشد. انجام این کار سئوی سیاه به حساب می آید و الگوریتم های گوگل جلوی انجام آن را می گیرند.


GWT:

Google WebMaster Tools یا  Google Search Console ، کنسول گوگل برای وب مستران می باشد.  در این کنسول می توانید با گوگل در ارتباط باشید و از خدماتی بی نظیر باکیفیت بالا را از این طریق استفاده نمائید به عنوان مثال چند نمونه را مثال می زنیم:


ثبت سایت شما

خطاهایی از سایت که گوگل مشاهده کرده است

اگر سایت شما شود به شما از این طریق اطلاع خواهد داد

حذف و اضافه شدن لینک ها

بررسی وضعیت نسخه موبایل وب سایت شما

بهبود خوانایی توسط دیتا هایلایتر به ربات های گوگل

مشاهده وضعیت ایندتمام صفحات 

سرعت بخشیدن به ایندهر صفحه

ثبت نقشه گوگل

Google Analytics :

ابزار شمارشگر یا آمارگیر گوگل است که به وب مستر تولز متصل شده است. برای درک بهتر از آمار و ارقام این ابزار چند نمونه آمار هارا مثال می زنیم:


مقدار بازدید سایت شما از ابتدا ی شروع فعالیت.

مقدار بازدید روزانه ی وب سایت شما.

مقدار User Online در سایت.

کاربرانی که وارد شدن از چه صفحه هایی بازدید کرده اند.

کاربرانی که وارد شده اند در چه صفحه هایی بیشتر ماندند .

کاربرانی که وارد شده اند چه صفحه هایی را زود تر بسته اند.

آمار دقیق اینکه کاربران از کجا به سایت شما وارد شده اند.

Java Script :

یک زبان اسکریپت نویسی پشتیبانی شده توسط تمام مرورگر ها و سیستم عامل ها می باشد. بیشتر برای سمت برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد.




Site Speed:

سرعت سایت نکته بسیار مهمی در سئو محسوب می شود، خصوصا در سال 2018 به این نکته تاکید بیشتری شده است، در کل می توان گفت وب سایتی که همیشه از دید کاربر و گوگل در دسترس باشد رتبه بالاتریب خواهد کرد.


https://modireweb.com/seo


اصطلاحات رایج در سئو:

اصطلاحات رایج در سئو:

اصطلاحات رایج در سئو:

 


منبع این نوشته : منبع
آخرین جستجو شده ها